ΔΥΣΛΕΞΙΑ

Δυσλεξία - Ενδείξεις

   Από την προσχολική ηλικία υπάρχουν κάποια σημάδια που δείχνουν την πιθανότητα ύπαρξης δυσλεξίας. Αυτά είναι:

  • Καθυστέρηση / δυσκολία στην ανάπτυξη καθαρού προφορικού λόγου και/ή επίμονη τάση να μπερδεύει λέξεις και φράσεις
  • Επίμονη δυσκολία σε δραστηριότητες όπως ντύσιμο, να δένει - λύνει κορδόνια, να κουμπώνει κουμπιά κλπ
  • Ασυνήθιστη αδεξιότητα και δυσκολία σε δραστηριότητες που απαιτούν συντονισμό κινήσεων όπως να πηδάει σκοινάκι, να πιάνει - ρίχνει τη μπάλα
  • Ελλειματική προσοχή, π.χ. να δυσκολεύεται να ακολουθήσει μια ιστορία που του διαβάζετε
  • Η ύπαρξη παρόμοιων δυσκολιών στην οικογένεια (βεβαρημένο οικογενειακό ιστορικό)

 

   Προσοχή: Πολύ μικρά παιδιά μπορούν να παρουσιάσουν παρόμοιες δυσκολίες. Η ύπαρξη δυσλεξίας επιβεβαιώνεται από την επιμονή και το μέγεθος των δυσκολιών ή την ύπαρξη πολλών από αυτών σε μια πιο ήπια μορφή

 

Σχολική Ηλικία

Παιδιά 6-9 ετών

  • Έντονη δυσκολία στην εκμάθηση γραφής, ανάγνωσης και ορθογραφίας
  • Επίμονη και συνχόμενη αντιστροφή αριθμών και γραμμάτων (π.χ. 15 αντί 51)
  • Δυσκολία στην διάκριση δεξιά - αριστερά
  • Δυσκολία στην εκμάθηση της αλφαβήτα και του πολλαπλασιασμού, καθώς επίσης σε ακολουθίες (π.χ. μέρες, μήνες...)
  • Επίμονη δυσκολία με δέσιμο/λύσιμο κορδονιών, κούμπωμα/ξεκούμπωμα παρά τις όποιες προσπάθειες
  • Διάσπαση της προσοχής τους
  • Έντονο άγχος / απογοήτευση, που πιθανόν να οδηγήσει σε μελλοντικά προβλήματα συμπεριφοράς
  • Δυσκολία στην εκτέλεση σειράς εντολών - γραπτά ή/και προφορικά

 

Παιδιά  9- 12 ετών

  • Συνεχιζόμενα λάθη σε ανάγνωση
  • Έλλειψη ή δυσκολία στην κατανόηση κειμένου
  • Χαρακτηριστικά ορθογραφικά λάθη π.χ. αντιστροφή γραμμάτων, παραλείψεις ή αντιμεταθέσεις γραμμάτων ή μικρών λέξεων
  • Δυσκολία σε αντιγραφή από τον πίνακα ή το βιβλίο
  • Χρειάζονται πολύ χρόνο για μελέτη στο σπίτι
  • Εμφανίζονται αποδιοργανωμένα και στο σχολείο και στο σπίτι
  • Δυσκολία στο να θυμούνται και να εκτελούν εντολές
  • Έλλειψη αυτοπεποίθησης και αυξανόμενο άγχος

 

Παιδιά 12 ετών και πάνω

  • Συχνή εμφάνιση λαθών στην ανάγνωση και ανεπαρκής κατανόηση των όσων διαβάζει
  • Ορθογραφικά λάθη
  • Δυσκολία στον σχεδιασμό και στο γράψιμο εκθέσεων
  • Τάση να μπερδεύει προφορικές οδηγίες και νούμερα τηλεφώνου
  • Σοβαρές δυσκολίες στην εκμάθηση ξένων γλωσσών
  • Χαμηλή αυτοεκτίμηση
  • Δυσκολία στην αντίληψη της γλώσσας π.χ. ανεπαρκής ακουστική αντίληψη

 

Προσοχή: τα δυσ/κά παιδιά  δεν παρουσιάζουν πάντοτε όλες τις δυσκολίες!

comments